Als tekstschrijver zie ik twee typen klanten. Bevlogen coaches/therapeuten die goed zijn in hun vak, maar niet zo’n ster in schrijven. Maar ook bevlogen coaches/therapeuten die zelf prima teksten kunnen schrijven.
Simpel, zou je zeggen.
Type 1, de non-schrijver, kan mijn hulp goed gebruiken.
Type 2, de prima schrijver, heeft mij niet nodig.
Maar zo simpel blijkt het niet te liggen.
Type 1: “Ik kan gewoon niet schrijven – doe jij het alsjeblieft!”
Toen ik begon met webteksten schrijven, wilde ik er vooral zijn voor coaches en therapeuten van type 1. Mensen die prachtig werk doen met hun cliënten, maar zichzelf geen goede schrijver vinden.
Vaak kende ik ze persoonlijk of had ik zelf ervaring met hun methode. Als ik dan hun website bekeek, deed het me vaak pijn om te zien hoe weinig hun teksten recht deden aan wat ze als coach, healer of therapeut voor hun klanten betekenden. Die discrepantie rechttrekken, en zien hoe blij verrast ze zijn met hun (nieuwe) teksten, geeft me altijd veel voldoening.
Maar dan nu type 2: de goede schrijvers!
Type 2: “Ik kan prima schrijven – behalve als het over mezelf gaat!”
Deze coaches en therapeuten zeggen: “Goede teksten schrijven? Normaal draai ik er mijn hand er niet voor om. Maar nu kom ik er echt niet uit. Als het mezelf betreft, blokkeer ik helemaal.”
Vaak hebben ze al dagen, weken, maanden geprobeerd om hun websiteteksten op papier te krijgen. Vaak zijn ze gefrustreerd of zelfs boos op zichzelf omdat het maar niet wil lukken.
Maar in mijn ogen is het zo ontzettend logisch dat het niet wil lukken.
Let me explain.
Over jezelf schrijven: alsof je op je eentje een overvolle schuur moet opruimen.
Je neemt je heilig voor om die chaos nu echt te gaan aanpakken. Vervolgens gebeurt er lange tijd nog helemaal niks. Want je voelt de bui al hangen en blijft dat opruimen/schrijven dus eindeloos uitstellen. Als je je er dan ten slotte toch toe zet, blijkt het opruimen/schrijven net wat je vreesde: een gebed zonder eind.
Al die dingen in die schuur/in je hoofd hebben hun eigen geschiedenis en emotionele lading. Je komt trots en vreugde tegen, maar ook mismoedigheid, vervlogen hoop, nooit waargemaakte dromen. Die oude kinderslee nu dan toch maar weg doen? Ga ik die nooit gebruikte kettle bells echt nooit gebruiken? Zoveel dat ooit nog van pas zou kunnen komen… Ach, mijn poëziealbum van de lagere school… Voordat je het weet, ben je uren, dagen verder, maar nog geen steek opgeschoten.
Een goede tekstschrijver is als een vriendin die je schuur komt helpen opruimen.
Met een vriendin erbij gaat alles opeens veel vlotter. Met haar frisse blik helpt ze je om goede keuzes te maken. Behoedt ze je ervoor om te veel vergane glorie te bewaren. Of om te blijven hangen in voornemens die je al 20 jaar hebt. Maar ze houdt je ook tegen als je op het punt staat om waardevolle spullen of unieke herinneringen af te danken.
Aangezien het niet om HAAR geschiedenis en emoties gaat, blijft ze helder en behoudt ze het overzicht. Kan ze goede adviezen geven, passend bij wie jij bent. En zorgt ze ervoor dat je aan het eind van de dag ook echt met een volle achterbak naar het scheidingsstation en de kringloop rijdt.
Met als resultaat: geen rommelige schuur meer, maar een aantrekkelijke, uitnodigende plek. Waar alles op de juiste plaats staat, goed bereikbaar en goed uitgelicht, zodat elke bezoeker er snel kan vinden wat hij zoekt.
Zo is het ook met een goede tekstschrijver. Die helpt jou al die zaken in je hoofd te ordenen. Met als resultaat: heldere teksten op je website! Zodat jouw bezoekers meteen zien of jij aansluit bij wat zij nodig hebben. En snel vinden wat ze zoeken. Zo’n goed geordend geheel wekt vertrouwen.
Zelf je webteksten schrijven is allereerst: orde brengen in je hoofd.
Schrijven is dingen helder op een rijtje krijgen. Hoofdzaken van bijzaken scheiden. De rode draad zien te vinden in een enorme kluwen aan feiten, beelden, ervaringen, verhalen, drijfveren en gevoelens. En daarmee is schrijven ook schrappen. Nog afgezien van het feit dat je aldoor in je achterhoofd moet houden voor wie je schrijft, en met welk doel.
Als coach of therapeut komt daar nog bij dat je niet over een neutraal product schrijft. Nee, JIJ bent zelf het product dat je nu meer bekendheid wilt geven, zodat klanten jou kunnen vinden. Dat geeft extra spanning, waardoor je makkelijk kunt verdwalen in die enorme kluwen aan informatie in je eigen hoofd.
Een kluwen die nog eens extra lastig te ontwarren is omdat hij vaak vermengd is met oude stukjes kleverige kauwgum: plakkerige klontjes van allang achterhaalde, maar niettemin hardnekkige twijfels aan jezelf. Naast andere onzekerheden, die meer met online marketing te maken hebben.
De stemmen van Zusje Zelftwijfel en Oom Onzekerheid
Zusje Zelftwijfel fluistert je venijnig toe: “Wie ben jij nou helemaal om zoiets over jezelf te zeggen? Weet je wel zeker dat je goed genoeg bent? Stel je voor dat die of die dit over jou te lezen krijgt? Wat zullen ze wel niet van je denken?!”
Maar ook Oom Onzekerheid komt zich ermee bemoeien. Hij stelt objectievere, rationelere vragen die zeker niet onzinnig zijn. “Zeg, hoeveel van je CV wil je hierin kwijt? Wat voor toon denk je aan te slaan? Moet je als professionele coach of therapeut niet wat meer gepaste afstand bewaren? Of zou je niet eens wat meer van je eigen kwetsbare, menselijke kant laten zien? En weet je eigenlijk wel welke teksten je waar moet neerzetten? Moet je je niet eens verdiepen in SEO en je vindbaarheid in Google?”
De rode lijn in jouw verhaal vinden en vasthouden
Al die stemmen in je hoofd maken het lastiger om de rode lijn in jouw eigen verhaal te vinden en vast te houden. Laat staan om dat verhaal ook nog eens goed te laten aansluiten op de taal, behoeften en verlangens van je doelgroep. Waarvoor je ook nog eens in HUN hoofd moet kruipen. Ga er maar aan staan. Logisch toch, dat je daar helemaal dol van kunt worden?
Voor mij als tekstschrijver geldt het net zo. Als ik met klanten werk, heb ik die frisse blik en dat overzicht van mijn opruimvriendin. Voor mijn klanten zie ik snel die rode lijn, en hoe ik de brug naar hun doelgroep kan slaan. Maar mijn eigen websiteteksten schrijven? Het blijft een crime.
Dus. Ook al kun je heel goed schrijven, als je vastloopt in je eigen websiteteksten hoef je je echt niet te generen. En net zoals jouw cliënten jou om hulp vragen als ze ergens in vastlopen, zo mag jij zelf ook hulp inschakelen voor goede teksten op je website. Teksten die kloppen met JOU, zodat jij je erin herkent, en die bovendien jouw ideale klant aanspreken. Zodat je de juiste klanten naar je toe krijgt: de mensen met wie jij het liefste werkt en die op hun beurt ook het meeste aan jou hebben.
Als coach of therapeut je webteksten uitbesteden: zeven vette voordelen
Een goede tekstschrijver of copywriter:
- haalt de rode draad uit jouw verhaal, scheidt hoofdzaken van bijzaken, schrapt overtollige uitweidingen maar bewaart juist die mooie, typerende dingen die jou zo uniek maken.
- pikt feilloos jouw toon en stijl op, met woorden die bij jou passen.
- kan helder overbrengen wat jij je klanten te bieden hebt, zonder last te hebben van jouw Zusje Zelftwijfel.
- weet allang het antwoord op alle vragen van Oom Onzekerheid, inclusief wat je waar op je website zet.
- achterhaalt en verwerkt voor jou relevante zoekwoorden, zodat jouw praktijk beter vindbaar wordt in Google.
- kan zich niet alleen goed inleven in jou als coach of therapeut, maar ook in jouw doelgroep en niche. En weet zo de brug te slaan tussen hun behoeften en wat jij te bieden hebt.
- zorgt er ten slotte voor dat die vermaledijde websiteteksten nu ook echt af komen, zodat meer klanten de weg kunnen vinden naar jouw mooie praktijk.
Wil jij ook webteksten waar zowel jijzelf als jouw lievelingscliënten blij van worden?
Dan nodig ik je graag uit voor een kosteloze sparringsessie van een half uur, via Zoom of telefoon. Ik hoor graag waar je tegenaan loopt met je teksten en vertel je wat ik als intuïtieve tekstschrijver voor jou kan betekenen.
Heb je al een website?
Dan geef ik je minimaal DRIE GOUDEN TIPS hoe je nog beter zichtbaar wordt voor jouw ideale klant. En beter vindbaar in Google.
0 Reacties